Informace k uzavření školy od 14. 10. 2020
- Celá škola (včetně družiny a školní jídelny) bude uzavřena od 14. 10. 2020, zatím předpokládáme, že do konce října.
- Distanční výuka bude probíhat pro většinu tříd v prostředí Google Učebny (Classroom); všechny děti mají k dispozici přihlašovací údaje; na 1. stupni byly (budou) přihlašovací údaje ještě dnes zaslány i jejich rodičům; ojedinělé výjimky pro vybrané třídy a učitele – pokud byla v minulosti spokojenost s výukou ze strany učitelky i většiny rodičů v dané třídě s jiným nástrojem (Skype, …) – bude možné ho i pro tentokrát zachovat.
- Od letošního září je nově zákonem stanovena povinnost žáků ZŠ distančně se vzdělávat, je tedy i na rodičích, aby dohlédli, že se jejich dítě této výuce nebude vyhýbat a dle pokynů učitelů bude pracovat. Zejména u nejmenších žáků je přítomnost někoho dospělého při jejich výuce víceméně nutná.
- Na rozdíl od situace před prázdninami budou tentokrát učitelé distančně probrané učivo běžně i zkoušet a klasifikovat, po návratu do školy nebude časový prostor na probírání všeho znovu.
- Dovolím si pro jistotu vysvětlit dva pojmy, které občas někdo považuje za totožné: on-line výuka = výuka, kdy jsou žáci mimo školu, ale prostřednictvím techniky komunikují v reálném čase s učitelem, mohou se při tom slyšet nebo případně i vidět navzájem; distanční výuka = výuka, která má daleko více forem, on-line výuka je jen jednou z nich, do distanční výuky patří i zadávání úkolů mailem, SMS, odkazem na video na internetu, zaslaným videem či prezentací, vytištěným pracovním listem vhozeným do schránky apod. Jinými slovy: on-line výuka je jen jednou z mnoha forem výuky distanční.
- Je žádoucí vést děti doma k tomu, aby si – i když zrovna nebude v danou chvíli on-line výuka – dělaly zadanou práci dle běžného rozvrhu výuky, jako kdyby byly ve škole; jde o vytvoření si a udržení správných pracovních návyků; vysloveně škodlivé je tolerovat dětem odkládání práce na odpoledne, na večer, na víkend, ….
- Rozvrhy se nemění, části výuky, které se rozhodnou učitelé realizovat on-line, budou v čase, na který připadá příslušná vyučovací hodina v rozvrhu; příslušní učitelé toto budou dětem vždy avizovat předem.
- On-line výuka v kuse (nebo „jen“ on-line poskytování zpětné vazby) by – až na odůvodněné výjimky – neměla být delší než cca polovina vyuč. hodiny (čistý čas max. 20-25 min), u menších dětí i méně, pak už ztrácí žák koncentraci a taková výuka je bez efektu.
- Při on-line výuce není podmínkou, že na monitoru uvidí žák paní učitelku (p. učitele), učitel(ka) může takto prezentovat práci interaktivní tabuli, výpočet na papíře či v pracovním sešitě, nějakou pomůcku (mapu, kostru, obraz, krychli, ….) apod., nebo může jít i jen o komunikaci hlasem (to pak může trvat i déle než jen tu polovinu vyuč. hodiny).
- Součet času on-line a času na samostatné vypracování úkolů žákem by neměl významně přesáhnout čas potřebný při běžné výuce a na vypracování běžných domácích úkolů (není naším cílem žáky přetěžovat); je nutné počítat s tím, že „rychlejší“ děti stráví se zadanými úkoly času méně, „pomalejší“ děti více.
- Žáci, kteří nemají možnost pracovat z domova výše uvedeným způsobem, si domluví s každým vyučujícím náhradní způsob zadávání učiva a poskytování zpětné vazby (přes spolužáka, vyzvednou si ve vrátnici školy, telefonem apod.)
- Obědy budou všem odhlášeny automaticky.
- Prosíme rodiče, aby si denně kontrolovali mail, který zadali škole pro komunikaci, abychom neztráceli vzájemně čas v případě potřeby doladit něco individuálně.
13. 10. 2020, 13:10 hod.
Ivo Mlejnecký, ř. š.